precis
  • Information
    • Föreningen
    • Styrelsen
    • Medlemslista
    • Statistik
    • Internationellt
    • Public Affairs
    • Kontakt
  • Normer
    • Normer
    • Sekretess
    • GDPR
  • Upphandling
    • Generell upphandling
    • Offentlig upphandling
  • Studenter
    • Uppsatstävlingen
    • Tidigare uppsatsvinnare
    • Litteratur
  • English
    • List of Members
    • League Table
    • Board of Directors
    • Standards
    • ICCO
Inbjudan till PRECIS öppna seminarium ”Mätning bortom pressklipp”
januari 31, 2014
Kaj Flick

Hur mäts PR-aktiviteter idag? PR-branschen har av tradition använt pressklipp eller motsvarande annonskostnad som en valuta för att mäta framgång. Mediernas räckvidd eller annonsvärde har fungerat som en någorlunda gemensam greppbar valuta. Vad är motsvarigheten idag i ett digitalt medielandskap och vad får mätmetoden för konsekvens? Börjar vi mäta fel saker när vi tittar på det kortsiktiga som likes och interaktioner? Vilka är mätpunkterna för det långsiktiga varumärkesbyggandet? Mellan ytterligheter som att jaga likes och värdera relationer saknas en gemensam greppbar valuta.

 

Branschorganisationen PRECIS bjuder in till en gemensam diskussion om vilken den nya valutan för det arbete PR-branschen genomför för sina uppdragsgivare kan vara. Vilka nyckeltal finns, vad gör vi med all data och glömmer vi argumentera för det varumärkesbyggandet arbetet? Vem tar steget och inte bara ser till de egna insatserna utan följer upp de samlade marknadsförings- och kommunikationsinsatserna för kunden – är det reklambyrån, mediebyrån eller PR-byrån? Moderator: Brit Stakston mediestrateg, partner JMW kommunikation och styrelseledamot i PRECIS.

 

 

Kvällen inleds med fem perspektiv på mätning sedan sker en gemensam diskussion:

1. “Du kanske inte behöver mäta mer, utan i stället prata och tänka mer”, Mats Rönne, Affärsutvecklingsansvarig Penetrace

2. “Så mäter Bonnier det digitala läsandet”, Fredrik Strömberg, Creative Director, Bonnier Tidskrifter

3. “Från att räkna tittare till att räkna klick”, Malin Ströman, utvecklingsansvarig SVT

4. “Långsiktig varumärkesbyggnad genom relationer – hur och varför”, Karin Zingmark, tidigare PR-chef Viasat nu marknadschef Microsoft

5. “Jakten på likes – vad är den värd?”, Micke Kazarnowicz, Senior Digital Rådgivare på Connycom

 

Plats: Hallvarsson&Halvarsson, Sveavägen 20, 9 tr

Datum: 4 mars kl 17.00 (avslut senast 19.00)

OSA: 26 februari till info@precis.se (begränsat antal platser)

Kostnadsfritt för medlemmar, 250 kr/pers för icke medlemmar

precis
Electronic mail
info(at)precis.se

Phone
+46 8 762 68 31
+46 70 674 01 65

Post address
Box 55 525
102 04 Stockholm
Sweden

Visiting address
Storgatan 19
Stockholm