Svenska PR-Byrån brukar anses som det äldsta PR-konsultföretaget i Sverige som fortfarande är verksamt, företaget startades 1956 och fusionerades 2001 med Gullers Grupp. Solberg Kommunikation bildades 1968 och Kreab startades i början av sjuttiotalet. Sex, sju företag har rötter i 1980-talet. Det stora antalet PR-konsultföretag startades 1994 och senare.
Under den senaste tio åren kan man se två tillväxtskeden. Dels före och kring millennieskiftet då branschen växte kraftigt i volym, dels under de senaste åren det man kan se en tydlig kvalitetstillväxt: Specialiseringar, högre intäkter per konsult och en allmän strävan mot ökad professionalisering. Se vidare under länken Statistik
PRECIS startades 1990. De mindre, ägarledda företagen var i majoritet bland grundarna och en viktig drivkraft var att Sverige skulle vara representerat i den internationella konsultföretagsorganisationen ICCO.
Under 1990-talet var PRECIS fokus i hög grad internt. Stadgar och medlemsvärvning, och ett uppblossat intresse för ISO-certifiering och kvalitetsarbete präglade verksamheten de första sex-sju åren.
Under senare delen av 1990-talet och början av 2000-talet förändrades verksamheten i flera avseenden:
De sista av de större medlemsföretagen gick med i PRECIS som därmed kom att representera i stort sett hela konsultbranschen. Genom att ta ett ansvar för branschstatistiken bidrog PRECIS aktivt till att definiera och avgränsa branschen. De första större medlemsaktiviteterna inleddes med höstmöten som flera år i rad samlade 150-250 deltagare.
PRECIS bröt en trend genom att betydligt mer aktivt i media försvara branschen och dess medlemsföretag. PRECIS antog nya normer som sedermera också blev internationellt antagna som Stockholm Charter. Den första boken ”Allt kommunicerar” gavs ut 2002
Styrelsen var överens om att rikta verksamhet mot olika delar av medlemskåren och genomförde samma år Spinn och gav ut en bok om lobbying.
PRECIS syfte och verksamhet
PRECIS representerar sina medlemsföretag och varje styrelse får sitt mandat från medlemsföretagen.
Den nuvarande styrelsen har definierat två uppdrag:
Att företräda medlemsföretagen/”branschen” när det är lämpligare än att enskilda företag gör det.
Att driva sådana frågor som kan förbättra möjligheterna för medlemsföretagens affärer.