Denna guide är tänkt att underlätta för dig som upphandlar kommunikations- och PR-konsulttjänster inom offentlig förvaltning. Med klara mål, tydliga spelregler och rättvisa jämförelser ökar förutsättningarna för att korrekt bedöma olika offerter – och nå önskade resultat. Med denna guide hoppas PRECIS också kunna underlätta för de kommunikationskonsultföretag som deltar i offentliga upphandlingar. De ska kunna bedöma omfattningen av det arbete som efterfrågas, lägga ner rimligt mycket tid på offertarbetet och få sina förslag rättvist bedömda.
Svårigheten med att upphandla PR-konsulttjänster är att du köper en tjänst som skapas under arbetets gång. Det ligger i rådgivande tjänsters natur att värdet uppstår i interaktionen mellan kunden och konsultföretaget. Vi kan lova leverans, men inte alltid garantera utfall – exempelvis publicitet. Resultatet av PR- och kommunikationskonsulttjänsterna är beroende av det interaktiva samarbete som krävs mellan uppdragsgivare och konsultföretag. Ladda hem Offentlig upphandlingsguide i pdf-format.