Precis är en sammanslutning av företag i PR- och kommunikationskonsultbranschen. Dessa normer syftar till att ge medlemsföretagen – men också deras kunder – ledning om vad som är god sed i branschen. Normer kan vägleda i komplicerade situationer, men de kan aldrig ersätta lagstiftning eller eget omdöme.
PR- eller kommunikationskonsultföretag (fortsättningsvis benämnda ”PR-konsultföretag”) bistår uppdragsgivare i deras kommunikation med enskilda och grupper i samhället. Hur uppdragen utförs är styrt av kundernas önskemål och av konsultföretagens professionella metoder och etiska normer. Spektret av tjänster sträcker sig från rådgivning till implementering.
PR-konsultföretagen bistår sina kunder (företag, organisationer, myndigheter och enskilda personer) gentemot många målgrupper (konsumenter, medarbetare, politiska beslutsfattare, aktörer på finansmarknader, myndigheter etc). Massmedia är en kanal – men sällan den enda – för att nå dessa målgrupper.