Spinn
För att driva marknads-PR arrangeras sen 2004 tävlingen Spinn, som också är öppen för icke medlemsföretag och informationsavdelningar inhouse. Förra året lämnade 50 byråer in c:a 180 bidrag. Prisutdelningsfesten var utsåld med drygt 300 deltagare, se mer på www.spinn.nu
Offentlig upphandling
Vi bevakar denna fråga och samarbetar vid behov med representanter för Sveriges Offentliga Inköpare och Sveriges Kommunikatörer.
Högskolorna
Sedan 1998 belönar PRECIS årets bästa uppsats inom kommunikation och sedan 2012 delar föreningen ut ett stipendium till en student på Berghs. Vi har genom åren haft en viss produktion av litteratur inom vårt område. Vi följer också utvecklingen inom MKV-utbildningarna och forskningen inom kommunikation. Huvuddelen av högskolekontakterna betraktas dock som ett konkurrensmedel och bedrivs av medlemsföretagen själva.
Lobbying
Vi bevakar debatten om lobbying och de återkommande kraven på registrering. PRECIS har ofta ägnat de senaste årens seminarier i Almedalen för att belysa och samtala med olika aktörer kring denna fråga.
Årsrapport
Vi producerar en årlig rapport i syfte att beskriva branschens utveckling.
Mediebilden
Som goda PR-konsulter är vi också angelägna om vår egen mediebild. Denna byggs ytterst av medlemsföretagens aktiviteter och PRECIS mål är att det är medlemsföretagen som i första hand ska representera branschen i medierna.
Övrig verksamhet – och vad vi inte gör
Genom åren har också ett antal principer utvecklats som kommit att påverka verksamheten:
Som en branschorganisation, och med begränsade resurser, har PRECIS avstått från att ge sig in i någon form av utbildningsverksamhet för medlemsföretagens medarbetare. Den kommersiella marknaden för utbildning är mycket konkurrentutsatt och den specialiserade utbildningen bedrivs av Sveriges Kommunikatörer och på Berghs. Kompetensutveckling av medarbetare är snarast ett konkurrensmedel. Dock kan vi inom samarbetet med ICCO/PRCA erbjuda deras webutbildningar.
PRECIS har också avstått från alla typer av arbetsgivarfrågor och hänvisat de medlemsföretag som önskar stöd i dessa frågor till organisationen Medieföretagen inom Almega.
PRECIS har också inställningen att vara för sina medlemsföretag, inte att sätta sig till doms över dem. Vi avböjer att kommentera och recensera så länge det inte utgör brott mot stadgar eller normer.