Charlotte Nilsson är vinnare i PRECIS studenttävling 2014 för uppsatsen: Change-makers? Självbilder och världsbilder inom det svenska kommunikationsfältet. Charlotte mottog prissumma och diplom från ordförande Anna-Karin Hedlund under PRECIS årsmöte i Stockholm den 28 april. Motivering: Denna studie undersöker yrkeskulturen inom det samtida svenska kommunikationsfältet. Utifrån en kritisk ansats och ett kulturanalytiskt angreppssätt undersöks vilka kärnvärden som utgör status inom kommunikationsfältet samt orsakerna till detta. Detta närmas genom deltagande observationer vid branschseminarier och intervjuer med yrkespraktiker inom kommunikation. Studiens resultat tyder på att status förknippas med nytänkande, förändring och framtidsfokus. Studien bjuder till reflektion avseende både kommunikatörens självbild och världsbild.
Uppsatsen kan läsas här: LÄNK
PRECIS – är branschföreningen för konsultföretag specialiserade på rådgivning inom Public Relations i syfte att skapa, underhålla och skydda uppdragsgivares relationer med fler publiker än kunder och potentiella kunder, exempelvis personal, samhälle, marknad och ägare. PRECIS delar årligen ut ett pris till studenter som skrivit C- eller D-uppsats inom medie- och kommunikationsvetenskap, företagsekonomi eller statsvetenskap.
Vinnare utses av PRECIS styrelse. Bedömningen grundas i första hand på uppsatsens relevans och nytta för PR-konsultbranschen, företrädelsevis genom en explorativ ansats. Därutöver tas givetvis hänsyn till traditionella bedömningsgrunder som språk, struktur etc. Priset har delats ut sedan 1998. Vinnaren erhåller 15 000 kr och får möjligheten att presentera uppsatsen inför de stora PR-konsultbyråerna.