precis
  • Information
    • Föreningen
    • Styrelsen
    • Medlemslista
    • Statistik
    • Internationellt
    • Public Affairs
    • Kontakt
  • Normer
    • Normer
    • Sekretess
    • GDPR
  • Upphandling
    • Generell upphandling
    • Offentlig upphandling
  • Studenter
    • Uppsatstävlingen
    • Tidigare uppsatsvinnare
    • Litteratur
  • English
    • List of Members
    • League Table
    • Board of Directors
    • Standards
    • ICCO
Prisbelönt uppsats om marknadskommunikation via sociala medier
april 29, 2013
Kaj Flick

PRECIS, PR-konsultföretagens branschförening, delar årligen ut ett pris till studenter som skrivit C- eller D-uppsats inom medie- och kommunikationsvetenskap, företagsekonomi eller statsvetenskap. Ämnet ska rymmas under rubriken: PR och kommunikation som strategiskt verktyg.

I år går priset till Josefin Jonsson Skoog och Victor Bergström, studenter vid Företagsekonomiska Institutionen vid Lunds Universitet för uppsatsen ”En kamp på nya slagfält – En studie i företags organisering av marknadskommunikation via sociala medier.”

Juryns motivering: En ambitiös uppsats som utgör en intressant och välbehövlig länk mellan praktiskt orienterade branschundersökningar och regelrätt forskning. Uppsatsen står stadigt förankrad i relevant teori från två teoretiska fält, ekonomi och kommunikation, vilket gör att uppsatsen inte begränsas till något av områdena utan ger en relevant helhetsbild över de utmaningar som det nya digitala landskapet medfört både för kunder och kommunikationsrådgivare. Genom att ta ett helhetsgrepp som inte begränsar sig till kommunikationsteori, utan även omfattar faktorer som berör kundernas interna organisation och även branschspecifika konkurrenssituation, lyckas uppsatsförfattarna både identifiera och förklara vilka svårigheter de nya mediekanalerna medför och varför. Baserat på detta presenterar författarna dessutom relevanta förslag på strategier för hur vi som kommunikationsrådgivare kan hjälpa kunden att överkomma dessa problem.

För att sammanfatta; en intressant, välgjord och nytänkande uppsats som genom ett tvärvetenskapligt angreppsätt ger läsaren bättre förståelse för de förändrade villkor och nya utmaningar som kommunikationsköpare men även kommunikationsrådgivare, måste förhålla sig till för att kunna förbli relevanta i en digitaliserad värld.”

Vinnaren utses av PRECIS styrelse och prissumman är 15.000 kronor. Uppsatsen finns tillgänglig på www.precis.se. Priset har delats ut sedan 1998.

precis
Electronic mail
info(at)precis.se

Phone
+46 8 762 68 31
+46 70 674 01 65

Post address
Box 55 525
102 04 Stockholm
Sweden

Visiting address
Storgatan 19
Stockholm