Corporate Communications
Arbetet handlar i regel om att rent allmänt profilera företag och andra organisationer. Arbetets inriktning kan variera mycket men i regel utgår uppdraget från organisationens ledning. Konsultföretag som är inriktade på Corporate Communications, är vanligen också vana vid krishantering, rådgivning kring både praktiska frågor och policys samt ofta även kommunikationsutbildning.
Investor Relations
Finansiell kommunikation har som syfte att informera investerare och allmänhet om ett företags ekonomiska situation. Arbetet kräver företagsekonomisk kompetens samt insikt om de speciella regler som gäller för börsnoterade företag. Kompetensen och resurserna att i större skala producera årsredovisningar är speciell och alla konsultföretag har den inte, samtidigt som alla företag som specialiserat sig på produktion av årsredovisningar, inte har den rådgivande kompetensen kring finansiell kommunikation.
Marketing Communications
Syftet är oftast att marknadsföra en produkt eller en tjänst genom mediekontakter och evenemang. En speciell form av Marketing Communications är den som rör hälsorelaterade produkter samt läkemedel, vanligen kallat Healthcare Communications. Ju mer arbetet närmar sig receptbelagd medicin och/eller forskning, desto mer specialiserad kunskap om hälsa/medicin samt de gällande regelverken, bör konsultföretaget ha. Arbete med läkemedel kräver också kunskap om hur man kommunicerar med intressenter som läkare och myndigheter. En annan form är kommunikation som rör tekniskt specialiserade områden, till exempel informationsteknologi. Ju mer det handlar om avancerad teknik, desto mer teknisk specialkunskap bör konsulterna ha.
Public Affairs
Arbetet handlar om att arbeta med politiska/samhällsorienterade frågor gentemot politiskt inriktade medier samt rena politikerkontakter, så kallad lobbying. Oftast är syftet att påverka den politiska världen. Även samhällsinformation, det vill säga information från den politiska världen till medborgarna, kan ingå som en kompetens hos konsultföretag som är duktiga på Public Affairs. Samhällsinformation kan också vara en kompetens utan att lobbying ingår som en tjänst. Opinionsbildning i en vidare bemärkelse kan vara en kompetens hos Public Affairs-starka företag.
Internal Communications
Vissa företag har stor erfarenhet av att skapa och genomföra policys och rutiner för intern kommunikation samt även att bistå med det praktiska arbetet. Andra har intern kommunikation som en liten del av verksamheten, vissa har det inte alls.