2020-års vinnare av PRECIS uppsatstävling:
Anna Hamnå och Isabella Borrego, Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet för uppsatsen ”Vad skapar värde i innehåll på Instagram”
Motiveringen lyder:
Denna studie undersöker ett outforskat område – värdeskapande innehåll på Instagram där författarna bidragit med nya insikter och nytt teoretiskt material. Med sin studie har de bidragit till att fördjupa förståelsen för vad som skapar värde på en visuell plattform där bild och film är i fokus.
Förståelsen för hur man skapar värde i ett innehåll på Instagram är av stor vikt för handelns framtida utveckling. Studien konstaterar att det finns en stor potential och utvecklingsmöjlighet i innehållsmarknadsföring.
En intressant och nytänkande uppsats som genom ett brett angreppsätt ger läsaren bättre förståelse för de förändrade villkor och nya utmaningar som kommunikationsköpare men även kommunikationsrådgivare, måste förhålla sig till för att kunna förbli relevanta.
Priset har delats ut sedan 1998.
Skriver du uppsats inom medie- och kommunikationsvetenskap, företagsekonomi eller statsvetenskap vars ämne ryms under rubriken: PR och kommunikation som strategiskt verktyg? Anmäl din uppsats till PRECIS uppsatstävling och visa upp dina resultat för branschen– och ta chansen att vinna 15.000 kr som är priset för den bästa uppsatsen.
Regler
C- eller D-uppsatsen ska vara framlagd och godkänd under perioden 2020-02-01 – 2021-01-31 och rymmas inom temat ”PR och kommunikation som strategiskt verktyg”.
Bedömning
Vinnare utses av PRECIS styrelse. Bedömningen grundas i första hand på uppsatsens relevans och nytta för PR-konsultbranschen, företrädesvis genom en explorativ ansats. Därutöver tas givetvis hänsyn till traditionella bedömningsgrunder som språk, struktur etc.
Format
För att kunna bedöma uppsatsen ska den ha en sammanfattning (en till tre sidor) som särskilt belyser relevans för PR-konsultbranschen och vilka nya insikter som presenteras.
Sista anmälningsdag
Sammanfattningen och uppsatsen skickas via email till info(a)precis.se senast den 1 februari 2021.
Vinnare av tävlingen presenteras i slutet av april varje år.